Święta Bożego Narodzenia za niecały miesiąc. Rozpoczyna się gorący i szalony okres, czyli zakupy prezentów świątecznych. W ubiegłym roku, jak podała firma Deloitte, co trzeci z nas planował świąteczne zakupy w sieci. Z szacunków rynkowych wynika, że w tym sezonie zrobi to już połowa Polaków. Nie ma się co dziwić – zakupy świąteczne w sieci mają same plusy. To niższe ceny, szeroki wybór, ale przede wszystkim wygoda i oszczędność czasu. Aby cały ten proces przebiegał sprawnie i bez zakłóceń wystarczy przestrzeganie kilku prostych zasad. Jak bezpiecznie zamówić prezenty w sieci? Oto kilka wskazówek od Allegro i Policji.
1. Nie czekaj na ostatnią chwilę, lepiej zamów prezenty wcześniej.
Im wcześniej tym lepiej. Zamawianie towarów z odpowiednim wyprzedzeniem daje możliwość spokojnego oczekiwania na dostawę i ewentualny czas na wymianę. Unikniemy stresujących sytuacji zamawiając przedmioty minimum dwa tygodnie przed świętami.
2. Nie łap okazji, rozsądnie wybieraj przedmiot.
Uważaj na super okazje. Zbyt niska cena za stosunkowo drogi przedmiot powinna szczególnie wzbudzić czujność. Dokładnie zapoznaj się z ofertą, przeczytaj opis – powinien szczegółowo opisywać przedmiot, który cię interesuje. Przyjrzyj się zdjęciom. Jeżeli są słabej jakości albo są to zdjęcia pobrane ze strony producenta, warto poprosić sprzedającego, aby przesłał więcej zdjęć, pokazujących detale interesującego nas przedmiotu. Sprzedający powinien w ofercie precyzować dostępne formy zapłaty za przedmiot oraz opcje jego dostarczenia.
3. Wybierz solidnego sprzedawcę .
Najważniejsze to wybrać kontrahenta, który cieszy się zaufaniem wśród swoich klientów. Korzystaj z zaufanych sklepów internetowych, które działają już jakiś czas na rynku. Wybierz kontrahenta, z którym łatwo możesz się skontaktować. Sprzedający w Internecie powinni udzielić konsumentom rzetelnej, prawdziwej i pełnej informacji o istotnych warunkach umowy: zasadach składania reklamacji, towarach i usługach oferowanych drogą elektroniczną, a także nazwie i adresie sklepu, jeśli taki prowadzi. Sklep lub firma powinna podawać takie dane jak NIP, REGON i tzw. nr KRS (numer z Krajowego Rejestru Sądowego). Sprzedającego w serwisie Allegro łatwo jest zweryfikować. Korzystaj z systemu komentarzy oraz oceny sprzedaży, sprawdź, czy oferty Sprzedawcy oznaczone są Standardem Allegro. Dowiedz się w jaki sposób możesz zapłacić za przedmiot i jak go otrzymasz. Jeśli dostałeś maila z informacją o zakupie, sprawdź dokładnie czy wiadomość pochodzi od rzeczywistego sprzedawcy, zwłaszcza gdy podany w niej jest numer konta, na który masz przelać należność. Zawsze kiedy masz wątpliwości skontaktuj się ze Sprzedawcą.
4. Nie panikuj, czyli co zrobić jeśli paczka z prezentem nie dotarła.
Spróbuj nawiązać kontakt ze sprzedawcą. Pamiętaj, że regulaminy ofert na Allegro czy sklepów internetowych zakładają kilka dni na podjęcie kontaktu z kontrahentem i odpowiedź. Jeśli minęło zbyt dużo czasu lub otrzymałeś przedmiot znacznie odbiegający od tego, co zakupiłeś podejmij działanie. Jeśli w Internecie zaczyna pojawiać się coraz więcej opinii o braku kontaktu ze sprzedawcą jest to sytuacja, która powinna nas zaalarmować. Poinformuj jak najszybciej administratorów serwisu Allegro, którzy sprawdzą co się dzieje i poinstruują co należy zrobić. Nie martw się, na Allegro działa Program Ochrony Kupujących, który ubezpiecza zakupy do kwoty 10 tysięcy złotych. Zgłoś sprawę na Policję. W jednostce policji zgłoś zawiadomienie o popełnieniu przestępstwa. W ciągu miesiąca powinieneś otrzymać potwierdzenie wszczęcia dochodzenia lub śledztwa. To dokument, na podstawie którego będziesz mógł otrzymać odszkodowanie. Skontaktuj się z Allegro po jego otrzymaniu.
5. Sprawdź swoje prawa zanim klikniesz.
Podczas zakupów w sieci mamy więcej praw niż podczas zakupów w sklepie tradycyjnym. Jeśli kupujemy u przedsiębiorcy możemy oddać rzecz w ciągu 10 dni od zakupu. Jeśli towar nie spełnia oczekiwań wystarczy złożyć odpowiednie oświadczenie na piśmie i przesłać je w ciągu 10 dni do przedsiębiorcy. Ma on z kolei 14 dni na zwrot wpłaconych przez nas pieniędzy. 30 dni – to termin na powiadomienie o tym, że zamówienie nie może być zrealizowane. Prawo to nie dotyczy np. gier, płyt CD, DVD, programów komputerowych, gdy usuniemy ich oryginalne opakowanie (ochrona przed skopiowaniem). Również nie możemy oddać kupionych w Internecie wycieczek, biletów na imprezy, do kina, teatru, na koncert. Kupując w sieci przysługuje nam gwarancja, jeżeli sklep jej udziela, oraz prawo do reklamacji (zagwarantowane prawnie).
6. Bezpiecznie korzystaj z Internetu.
Nie kupuj w sieci korzystając z komputera stojącego w kafejce internetowej. Tam najłatwiej o utratę poufnych danych. Używaj tylko komputera domowego i zachowuj całą korespondencję ze sprzedawcą. Upewnij się, czy połączenie internetowe jest bezpieczne – na dole strony powinien pojawić się symbol zamkniętej kłódki, a na początku adresu – literki „https”. Zainstaluj niezbędne, legalne programy zabezpieczające, zapory sieciowe i regularnie je aktualizuj. Zabezpiecz swoją przeglądarkę i unikaj podejrzanych stron internetowych.