Wiadomości branżowe

Czerwcowy Barometr Carrefour: jest szansa na wzrost konsumpcji

Czerwcowy Barometr Carrefour: jest szansa na wzrost konsumpcji
W czerwcu wartość Barometru Carrefour - Wskaźnika Koniunktury Konsumenckiej wzrosła o 2,6 punktu i wyniosła -12,9 punktu (w skali od -100 do +100). Obecna wartość wskaźnika znalazła się na poziomie najwyższym od października 2011 roku, co może stanowić zapowiedź wzrostu konsumpcji w najbliższych miesiącach.Na zmianę wartości Barometru pozytywnie wpłynęły: wzrost skłonności konsumentów do zakupów, wzrost ogólnego klimatu koniunktury w handlu, wzrost realnej dynamiki sprzedaży detalicznej, wzrost dynamiki liczby pracujących w sektorze przedsiębiorstw, spadek inflacji oraz wzrost nominalnej dynamiki przeciętnych wynagrodzeń brutto w sektorze przedsiębiorstw. Wzrost wartości Barometru łagodzony był przez: spadek bieżącego wskaźnika ufności konsumenckiej oraz spadek nominalnej dynamiki wartości kredytów i pożyczek udzielonych gospodarstwom domowym.Jesteśmy świadomi, że konsumenci w Polsce są bardzo pragmatyczni i uważnie kontrolują swoje domowe budżety. Poprzez naszą strategię handlową pragniemy pomagać naszym klientom w racjonalnym zarządzaniu ich finansami w czasie kryzysu. Dokładamy starań, aby z Carrefour klienci zawsze „wyszli na plus”

W czerwcu wartość Barometru Carrefour – Wskaźnika Koniunktury Konsumenckiej wzrosła o 2,6 punktu i wyniosła -12,9 punktu (w skali od -100 do +100). Obecna wartość wskaźnika znalazła się na poziomie najwyższym od października 2011 roku, co może stanowić zapowiedź wzrostu konsumpcji w najbliższych miesiącach.

Na zmianę wartości Barometru pozytywnie wpłynęły: wzrost skłonności konsumentów do zakupów, wzrost ogólnego klimatu koniunktury w handlu, wzrost realnej dynamiki sprzedaży detalicznej, wzrost dynamiki liczby pracujących w sektorze przedsiębiorstw, spadek inflacji oraz wzrost nominalnej dynamiki przeciętnych wynagrodzeń brutto w sektorze przedsiębiorstw. Wzrost wartości Barometru łagodzony był przez: spadek bieżącego wskaźnika ufności konsumenckiej oraz spadek nominalnej dynamiki wartości kredytów i pożyczek udzielonych gospodarstwom domowym.

Jesteśmy świadomi, że konsumenci w Polsce są bardzo pragmatyczni i uważnie kontrolują swoje domowe budżety. Poprzez naszą strategię handlową pragniemy pomagać naszym klientom w racjonalnym zarządzaniu ich finansami w czasie kryzysu. Dokładamy starań, aby z Carrefour klienci zawsze ?wyszli na plus? ? mówi Jean Anthoine, prezes Carrefour Polska.

Pomimo wzrostu notowania Barometru Carrefour, jego wartość nadal znajduje się znacząco poniżej poziomu neutralnego, czyli zera. Stanowi to potwierdzenie obserwowanej na rynku dominacji negatywnych czynników i świadczy o utrzymywaniu się złego stanu koniunktury gospodarczej. Warto jednak zwrócić uwagę, że obecna wartość wskaźnika znalazła się na poziomie najwyższym od października 2011 roku. Może to stanowić zapowiedź powolnego wzrostu dynamiki spożycia indywidualnego, czyli konsumpcji, w najbliższych miesiącach.

Oczekiwanie takie zgodne jest z aktualnymi prognozami IBnGR, według których gospodarka polska w 2013 roku osiągnie najniższe od ponad dekady tempo wzrostu gospodarczego. Druga połowa roku powinna być jednak w gospodarce lepsza niż pierwsza ? zapowiada dr Bohdan Wyżnikiewicz, wiceprezes Instytutu Badań nad Gospodarką Rynkową.

W pierwszej połowie roku tempo wzrostu gospodarczego utrzymuje się na poziomie poniżej jednego procenta. Towarzyszy temu spadek nakładów brutto na środki trwałe, czyli inwestycji, oraz niskie tempo wzrostu spożycia, czyli konsumpcji. W drugiej połowie roku koniunktura gospodarcza nieco się poprawi, jednak nadal nie będzie ona korzystna. Wzrośnie zarówno dynamika konsumpcji jak i inwestycji, chociaż tempo wzrostu inwestycji utrzymywać się będzie nadal na poziomie poniżej zera. Bardziej znaczące ożywienie powinno nastąpić dopiero w 2014 roku. Poprawa sytuacji na rynku pracy oraz lepsze nastroje w gospodarce przyczynią się do wzrostu spożycia oraz odwrócenia negatywnych tendencji w kształtowaniu się popytu inwestycyjnego.

A to już wiesz?  Gliwice gotują z Master Chefem

Barometr Carrefour ? Wskaźnik Koniunktury Konsumenckiej to projekt opracowywany na zlecenie Carrefour przez Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową z częstotliwością miesięczną. Jego zadaniem jest pomiar aktualnego stanu koniunktury w sektorze handlowym w Polsce. Jest wskaźnikiem równoczesnym (coincident indicator) ? pokazuje stan koniunktury na bieżąco, a także standaryzowanym, zmieniającym się w przedziale od -100 do +100. Wartości poniżej zera wskazują na niekorzystną koniunkturę konsumencką, powyżej ? korzystną.

Wartości Barometru Carrefour obliczane są na podstawie wskaźników związanych z bieżącym stanem koniunktury, siłą nabywczą ludności i zachowaniami konsumentów. Przykładowe zmienne, wykorzystane przy tworzeniu Barometru, to skłonność do zakupów, bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej, wskaźnik ogólnego klimatu koniunktury w handlu, wartość kredytów i pożyczek udzielonych gospodarstwom domowym, realna dynamika sprzedaży detalicznej towarów czy wskaźnik cen towarów i usług konsumpcyjnych.

Tabela Zmiany składników cząstkowych BKK i ich wpływ na jego wartość

Nazwa zmiennej

Przyjęty przedział zmienności

Poprzednia wartość

Aktualna wartość

Wpływ
na zmianę BKK

Skłonność do zakupów

[0, 200]

84,5

89,0

+0,90

BWUK

[-100, +100]

-29,4

-30,2

-0,16

Koniunktura w handlu

[-100, +100]

-9,0

-8,2

+0,16

Nominalna dynamika kredytów i pożyczek

[80, 160]

102,5

101,9

-0,13

Realna dynamika sprzedaży detalicznej

[80, 140]

100,0

100,1

+0,03

Dynamika liczby pracujących

[90, 110]

99,1

99,2

+0,11

Dynamika cen konsumpcyjnych

[100, 105]

101,0

100,8

+0,64

Nominalna dynamika wynagrodzeń

[95, 115]

101,6

103,0

+1,07

Łączna zmiana wartości BKK

 

+2,62

Grupa Carrefour

Carrefour jest pionierem i liderem wielkiej dystrybucji, który od ponad 50 lat wyznacza standardy na światowych rynkach handlu. Od wielu lat Carrefour jest numerem 1 wielkiej dystrybucji w Europie i numerem 2 na świecie.

O Carrefour Polska

Carrefour Polska należy w 100% do Grupy Carrefour. W 1997 roku w Łodzi otwarto pierwszą placówkę Carrefour w kraju. Od tego czasu Carrefour Polska dynamicznie rozwija się we wszystkich formatach. Dziś pod szyldem Carrefour działa w Polsce ponad 500 placówek: hiper- i supermarkety, ponad 40 centrów handlowych, przymarketowe stacje paliw oraz przeszło 300 sklepów franczyzowych Carrefour Express w dwóch formatach: mini-market i convenience. Carrefour Polska aktywnie działa na rzecz aktywizacji zawodowej osób niepełnosprawnych, prowadzi szereg projektów na rzecz dzieci i społeczności lokalnych.

A to już wiesz?  TESCO w Parku Handlowym Bielany przez kolejne lata

Źródło Carrefour Polska. Dostarczył netPR.pl

Artykuly o tym samym temacie, podobne tematy