Z badań AC Nielsen wynika, że 90 proc. Polaków robi zakupy w sklepach osiedlowych, a blisko 40 proc. odwiedza je codziennie. Cenimy małe sklepy za lokalizację, przyjazną atmosferę i dogodne godziny otwarcia. Mimo to ich liczba wciąż się zmniejsza. Skąd biorą się problemy małych sklepów? Czy znikają z rynku, ponieważ duże sieci handlowe mają lepsze ceny?
Na te pytania próbowali odpowiedzieć eksperci Carrefour podczas cyklu paneli dyskusyjnych zorganizowanych w 10 miastach w Polsce.Spotkania adresowane były do właścicieli małych sklepów osiedlowych. Panele eksperckie Carrefour odbyły się w Warszawie, Lublinie, Wrocławiu, Katowicach, Łodzi, Lublinie, Rzeszowie, Trójmieście oraz Poznaniu. Ostatnie spotkanie miało miejsce 20 lutego w Olsztynie. Patronat nad wydarzeniem objęło Zrzeszenie Prywatnego Handlu i Usług w Olsztynie.
Liczba sklepów wiejskich i osiedlowych w ostatnim czasie wyraźnie maleje. Według badań firmy Soliditet Polska, od stycznia do lipca 2012 sektor sklepów spożywczych zmniejszył się w Polsce o 2,8 tys. placówek. Według prognoz Euromonitor International, liczba małych sklepów do 2025 roku może się zmniejszyć w Polsce nawet o 60%. Trend ten widoczny jest również w województwie warmińsko-mazurskim.
– Według danych GUS, na przestrzeni lat 2001-2011 liczba sklepów w województwie warmińsko-mazurskim zmalała o 20,4% z 15 942 do 12 694 placówek. Jest to średnio ponad 320 sklepów rocznie ? powiedział Piotr Kamiński, Dyrektor Zrzeszenia Prywatnego Handlu i Usług w Olsztynie.
Najczęstszymi problemami małych placówek handlowych są spowolnienie gospodarcze, brak konkretnego konceptu handlowego, brak dobrze dobranego asortymentu oraz rosnąca konkurencja, głównie ze strony dyskontów.
? Właściciele małych sklepów często nie mają odpowiednich narzędzi potrzebnych do analizy wyników, brakuje im również spójnej koncepcji działania. Sklepy osiedlowe i hipermarkety to zupełnie dwa różne formaty sklepów. Każdy z nich ma do spełnienia własną funkcję i dla wszystkich jest miejsce na rynku ? podkreślił Francois Vincent, dyrektor ds. rozwoju franczyzy w Carrefour Polska.
Ponadto, logika hurtu, w której cena zakupu towarów jest najważniejsza, przestaje przynosić zyski. Szczególnie widać to w przypadku sklepów osiedlowych, gdzie cena nie jest dziś dla klienta najistotniejszym kryterium wyboru. Obecnie, na dynamicznie zmieniającym się rynku konkurencji i konsumenta, ważne są m.in.: koncept handlowy, odpowiednio dobrany asortyment, ułożenie towarów oraz stała analiza wyników sklepu, którą zapewniają sprawdzone narzędzia informatyczne. Małym przedsiębiorcom trudno jest samodzielnie dostosowywać się do stale zmieniającego się otoczenia.
Jednym z rozwiązań dla małych sklepów jest współpraca z dużą firmą, czerpanie z jej doświadczenia i know-how. Franczyza jest sprawdzonym sposobem działania, który przy odpowiednich warunkach współpracy daje wymagane wsparcie, zostawiając przedsiębiorcy dużą swobodę operowania.
– Osiągnięcie sukcesu w biznesie jest łatwiejsze, kiedy u boku ma się silnego, stabilnego i doświadczonego partnera. Dla polskich firm może nim być Carrefour Polska, ponieważ oferuje kompleksowy, dopasowany do potrzeb klienta koncept franczyzowy oraz wskazuje polskim przedsiębiorcom lepsze sposoby zarządzania własnym biznesem ? podsumował Francois Vincent.
Początki Grupy Carrefour w branży handlu sięgają lat 60. Dysponując wiedzą i ponad 30-letnim doświadczeniem w rozwijaniu sklepów franczyzowych w różnych krajach oraz obserwując potrzeby przedsiębiorców w Polsce, Carrefour zdecydował się na zorganizowanie ogólnopolskiego cyklu paneli dyskusyjnych. Kampania została zgłoszona do Raportu Dobrych Praktyk Forum Odpowiedzialnego Biznesu (FOB), jako przykład działań edukacyjnych kierowanych do przedsiębiorców. Doroczny Raport FOB zawiera opisy najciekawszych działań z obszaru społecznej odpowiedzialności biznesu.
Obecnie, w Polsce działa ponad 300 sklepów franczyzowych z logo Carrefour Express. W kolejnych latach Carrefour planuje otworzyć z partnerami franczyzowymi 200 sklepów rocznie.
Dodatkowe informacje:
Małgorzata Skoczylas-Kouyoumdjian,
tel.: 22 517 28 06,
e-mail: [email protected]
Grupa Carrefour
Carrefour jest pionierem i liderem wielkiej dystrybucji, który od ponad 50 lat wyznacza standardy na światowych rynkach handlu. Od wielu lat Carrefour jest numerem 1 wielkiej dystrybucji w Europie i numerem 2 na świecie.
O Carrefour Polska
Carrefour Polska należy w 100% do Grupy Carrefour. W 1997 roku w Łodzi otwarto pierwszą placówkę Carrefour w kraju. Od tego czasu Carrefour Polska dynamicznie rozwija się we wszystkich formatach. Dziś pod szyldem Carrefour działa w Polsce ponad 500 placówek: hiper- i supermarkety, ponad 40 centrów handlowych, przymarketowe stacje paliw oraz przeszło 300 sklepów franczyzowych Carrefour Express w dwóch formatach: mini-market i convenience. Carrefour Polska aktywnie działa na rzecz aktywizacji zawodowej osób niepełnosprawnych, prowadzi szereg projektów na rzecz dzieci i społeczności lokalnych.