Wiadomości branżowe

Europejski Shell Eco-marathon 2008. Zawodnicy na start

Europejski Shell Eco-marathon 2008. Zawodnicy na start
Tegoroczna edycja to kolejne wyzwanie dla twórców energooszczędnych pojazdów. W dniach 22- 24 maja, 200 drużyn składających się ze studentów szkół technicznych z Europy i innych stron świata, udowodnią w jakim stopniu udało im się udoskonalić silniki, aby na jednym litrze paliwa pokonać jak najdłuższy dystans.W ubiegłym roku tryumfatorem zawodów w kategorii prototypów, okazała się francuska drużyna z Lycée St. Joseph La Joliverie w Nantes, która osiągnęła imponujący wynik 3039 km na ekwiwalencie 1 litra paliwa, podróżując pojazdem z silnikiem spalinowym o napędzie benzynowym. Z kolei pierwsze miejsce w zawodach UrbanConcept w kategorii pojazdów napędzanych paliwem wodorowym uzyskała holenderska drużyna z De Haagse Hogeschool, pokonując dystans 557 km przy wykorzystaniu paliwa odpowiadającemu 1 litrowi benzyny. Grupa DTU Roadrunners z uczelni Technical University of Denmark otrzymała Climate Friendly Award*, nagrodę za pojazd przyjazny środowisku, emitujący rekordowo niską ilość dwutlenku węgla – 9g/km, pobijając równocześnie zeszłoroczny rekord - 15g/km. Drużyna ta zwyciężyła również w

Tegoroczna edycja to kolejne wyzwanie dla twórców energooszczędnych pojazdów. W dniach 22- 24 maja, 200 drużyn składających się ze studentów szkół technicznych z Europy i innych stron świata, udowodnią w jakim stopniu udało im się udoskonalić silniki, aby na jednym litrze paliwa pokonać jak najdłuższy dystans.

W ubiegłym roku tryumfatorem zawodów w kategorii prototypów, okazała się francuska drużyna z Lycée St. Joseph La Joliverie w Nantes, która osiągnęła imponujący wynik 3039 km na ekwiwalencie 1 litra paliwa, podróżując pojazdem z silnikiem spalinowym o napędzie benzynowym. Z kolei pierwsze miejsce w zawodach UrbanConcept w kategorii pojazdów napędzanych paliwem wodorowym uzyskała holenderska drużyna z De Haagse Hogeschool, pokonując dystans 557 km przy wykorzystaniu paliwa odpowiadającemu 1 litrowi benzyny. Grupa DTU Roadrunners z uczelni Technical University of Denmark otrzymała Climate Friendly Award*, nagrodę za pojazd przyjazny środowisku, emitujący rekordowo niską ilość dwutlenku węgla – 9g/km, pobijając równocześnie zeszłoroczny rekord – 15g/km. Drużyna ta zwyciężyła również w kategorii silników spalinowych w zawodach UrbanConcept.

2008: Kolejna edycja Europejskiego Shell Eco-marathon

Niezwykły sukces europejskiej edycji Shell Eco-marathon jest efektem konsekwentnego ustalania nowych priorytetów.

Organizatorzy Shell Eco-marathon cieszą się ogromnym zainteresowaniem przedsięwzięciem wśród drużyn z wielu krajów na całym świecie (20 krajów i 257 drużyn w 2007 roku). Z drugiej strony jednak, rosnąca liczba uczestników stanowi wielkie obciążenie dla toru i przylegającej infrastruktury.

200 drużyn

Głównym celem organizatorów Shell Eco-marathon jest zapewnienie bezpieczeństwa zarówno na, jak i poza torem, gdzie odbywają się zawody oraz zagwarantowanie dobrych warunków zakwaterowania. W związku z tym, Shell postanowił ograniczyć liczbę drużyn biorących udział w zawodach do 200 grup. Ten limit zmniejszy obciążenie infrastruktury Shell Eco-marathon, zapewni lepsze warunki uczestnikom zawodów, a jednocześnie umożliwi uczestnictwo w przedsięwzięciu przedstawicielom wielu krajów i szkół, wykorzystujących różnego rodzaju paliwa i silniki. Podczas tegorocznej edycji spodziewany jest wzrost liczby krajów biorących udział w zawodach o 20% oraz uczestnictwo nowych utalentowanych studentów, którzy przesuną granicę postępu technicznego dzięki innowacyjnym metodom konstrukcyjnym.

A to już wiesz?  Vive la France! Francuskie frykasy dla każdego

Zwiększanie potencjału innowacyjnego kategorii UrbanConcept

Energooszczędność i zrównoważony transport to od zawsze “raison d’être” przedsięwzięcia ShellEco-marathon. Chodzi nie tylko o zaprezentowanie się na torze – jednym z celów zawodów jest stymulowanie rozwoju konstrukcji przyjaznych środowisku, które wykorzystują mniej paliwa i emitują mniej dwutlenku węgla. Potencjał innowacyjny pojazdów biorących udział w kategorii UrbanConcept zasługuje na solidną promocję z nadzieją, że pewnego dnia pomysły uczestników zostaną wykorzystane do masowej produkcji samochodów.

Jeroen van der Veer, dyrektor generalny Royal Dutch Shell, powiedział: "Niektóre z najbardziej innowacyjnych zastosowań z wykorzystaniem energii zostaną zainicjowane przez dzisiejszą młodzież. Shell Eco-marathon zapewnia studentom zaplecze potrzebne do tworzenia nowoczesnych i energooszczędnych pojazdów. Uczestnicy pokazują jak, poprzez eksperymentowanie, współzawodnictwo i zabawę, dokonywać nowych odkryć technologicznych.”

Szczegóły dotyczące przedsięwzięcia Europejskiego Shell Eco-marathon

Projekt edukacyjny

Już od 1985 roku studenci z Europy i innych stron świata, biorą udział w imprezie Shell Eco-marathon, a ich celem jest skonstruowanie pojazdu, który pokona największy dystans spalając przy tym możliwie najmniejszą ilość energii i emitując jak najmniej spalin.

Kategorie rywalizacji: Prototypy i UrbanConcept

Studenci mogą przystąpić do rywalizacji w jednej z dwóch kategorii pojazdów: ‘Prototypy’ lub ‘UrbanConcept’. ‘Prototypy’ są wynikiem twórczego myślenia uczniów oraz studentów stanowiąc głównie futurystyczne projekty, stworzonew celu zmaksymalizowania wydajności poprzez wykorzystanie lekkich konstrukcji i aerodynamiki.

Pojazdy ‘UrbanConcept’ są konstruowane zgodnie ze standardowym wizerunkiem środków transportu i z reguły wyglądają jak samochody, które codziennie widujemy na naszych ulicach. Od wprowadzenia w 2003 roku, kategoria ta staje się coraz bardziej popularna, ku wielkiemu zadowoleniu Shell.

Zrównoważony transport

Shell, w poszukiwaniu nowatorskich rozwiązań przyłączył się do projektu społecznego zwanego „zrównoważony transport”. Uczestnicy Shell Eco-marathon mogą korzystać z dowolnych rodzajów paliwa i technologii, które mają im umożliwić uzyskanie jak najlepszego efektu.

A to już wiesz?  Salesbooster ? innowacyjny produkt Afilo i Quartic

Jeroen van der Veer, dyrektor generalny Royal Dutch Shell: "W 24 roku istnienia, projekt Shell Eco-marathon jest jednym z najpopularniejszych programów poświęconych przyszłości zrównoważonej polityki energetycznej i z roku na rok bierze w nim udział coraz większa liczba uczestników”.

Do dyspozycji mają zarówno konwencjonalne rodzaje paliw (olej napędowy, benzyna i gaz), jak i paliwa alternatywne, takie jak: paliwo wodorowe, paliwo GTL uzyskiwane z gazu ziemnego i paliwo powstałe z przemiany energii promieniowania słonecznego. Nie ma żadnych ograniczeń, jeśli chodzi o rodzaj paliwa wykorzystywanego do napędu, pod warunkiem, że zostaną zachowane wszystkie zasady bezpieczeństwa.

W celu oceny i porównania wszystkich rodzajów energii, drużyny biorące udział w zawodach muszą pokonać ustaloną odległość w regulaminowym czasie. Następnie, zużytą energię przelicza się na liczbę kilometrów pokonanych na litrze paliwa. 

 

O Shell Eco-marathon

Zadaniem Shell Eco-marathon jest inspirowanie młodych projektantów i inżynierów z całego świata do tworzenia nowych rozwiązań dla zrównoważonego transportu. Można wyróżnić trzy główne cele tego przedsięwzięcia:

  • zachęcanie i sprzyjanie innowacjom i pomysłom dotyczącym wykorzystania paliw i przyszłości nowoczesnego transportu,
  • wsparcie uczelni w rozwoju technicznych talentów,
  • promowanie zawodów związanych z techniką wśród młodych ludzi na całym świecie.

W ciągu ostatnich lat Shell Eco-marathon urósł do rangi prawdziwie międzynarodowego przedsięwzięcia, które odbywa się zarówno w Europie, jak i obu Amerykach. W bieżącym roku, druga edycja Shell Eco-marathon Americas odbędzie się w California Speedway w Fontanie, USA, w terminie od 10 do 13 kwietnia 2008 roku.  

 

Dalsze informacje:

  • Zdjęcia bez opłat autorskich dostępne są na: www.shell.com/ecomarathon
  • Materiał filmowy z poprzednich edycji Shell Eco-marathon dostępny przez CDP: + 33 (0) 144 29 21 54 / [email protected]
  • Shell Eco-marathon: www.shell.com/ecomarathon

Wprowadzona w 2005 roku nagroda Climate –Friendly Grand Prize jest przyznawana drużynie za pojazd przyjazny środowisku, który emituje najmniejszą ilość CO2 podczas całego cyklu ‘well-to-wheel’("od otworu wiertniczego do koła")

Źródło Shell. Dostarczył netPR.pl

Artykuly o tym samym temacie, podobne tematy