Po żywność do Biedronki i Lidla, po ubrania do H&M, po kosmetyki do Rossmanna, a po leki do aptek Dbam o Zdrowie – tutaj kupują Polacy. To wyniki badania European Trusted Brands, po raz 12. przeprowadzonego przez Reader’s Digest.
Liderem w kategorii Sklep spożywczy została Biedronka (Złote Godło). Swój głos oddało na nią 30 proc. respondentów. Markę tę często wybierały osoby posiadające rodzinę i dzieci do 15 roku życia. Marka Biedronka otrzymała Złote Godło również w 2011 roku, jednak wówczas wybrał ją mniejszy odsetek ankietowanych (19 proc.). Zdobywcą Kryształowego Godła został, tak jak przed rokiem, Lidl. Konsumenci cenią markę Lidl za stosunek wartości do ceny oraz silny wizerunek.
W kategorii Sklep z odzieżą oznaka największego zaufania – Złote i Kryształowe Godło – trafiło do marki H&M, którą wybrało 13 proc. ankietowanych. Markę tę wskazywały najczęściej osoby młode, w wieku do 30 lat, osoby żyjące pojedynczo oraz respondenci posiadający rodzinę i dzieci do lat 15. Marka H&M została bardzo wysoko oceniona za jakość oraz stosunek wartości do ceny.
W kategorii Drogeria laureatem Złotego i Kryształowego Godła European Trusted Brands 2012 została marka Rossmann. To marka godna zaufania według 72 proc. ankietowanych. Konsumenci cenią drogerie Rossmann za jakość, silny wizerunek oraz zrozumienie potrzeb klienta.
Dbam o Zdrowie to laureat w kategorii Apteka. Zaufanie do tej marki zadeklarowało 16 proc. respondentów, wśród nich głównie kobiety, osoby żyjące pojedynczo, a także osoby młode, w wieku do 30 lat. Marka Dbam o Zdrowie uzyskała bardzo wysokie oceny za jakość oraz zrozumienie potrzeb klienta.
Wyniki badania European Trusted Brands są w Polsce podstawą do przyznania nagród – Złotego i Kryształowego Godła, przy czym zdobycie jednej statuetki nie wyklucza możliwości otrzymania drugiej. Złote Godło to nagroda w kategorii ilościowej, w której respondenci spontanicznie wskazują Najbardziej Godną Zaufania Markę. Kryształowe Godła, przyznawane są w kategorii jakościowej, w której marki oceniane są przez badanych w 5 kryteriach: jakość, stosunek wartości do ceny, wizerunek, zrozumienie potrzeb klienta oraz społeczna odpowiedzialność.
***
European Trusted Brands to jedno z największych i najszerzej zakrojonych badań konsumenckich, przeprowadzane w Europie przez Reader’s Digest. Oprócz tematyki marketingowej coroczne badanie European Trusted Brands porusza również tematy społeczne. Pozwala na poznanie dominujących nastrojów mieszkańców Europy, postaw i wartości, które kształtują nasze opinie i decyzje, a także zaufanie do wielu innych aspektów życia.
Badanie European Trusted Brands po raz pierwszy przeprowadzono w 2001 roku. Co roku kontynuowane jest ono w kilkunastu krajach europejskich. Tegoroczna – dwunasta już edycja badania – została przeprowadzona w 15 krajach. Kraje, które zostały objęte tegorocznym badaniem to: Austria, Belgia, Chorwacja, Czechy, Finlandia, Francja, Holandia, Niemcy, Polska, Portugalia, Rosja, Rumunia, Słowenia, Szwecja oraz Szwajcaria. Wzięło w niej udział 27 467 respondentów.
Badanie realizowano metodą kwestionariusza on-line lub wywiadów pocztowych. Respondenci zostali wybrani spośród wielomilionowej bazy prenumeratorów miesięcznika Reader’s Digest. Jak co roku próba została dobrana tak, aby odzwierciedlała szeroki profil badanej populacji.