Wiadomości branżowe

Jak bardzo elektryczne będą samoloty najbliższej przyszłości?

Wszyscy pamiętamy katastrofę rządowego śmigłowca z premierem Leszkiem Millerem na pokładzie.  Ujemna temperatura sięgająca nawet minus 60 stopni Celsjusza, duża prędkość oraz spora zawartość wody w chmurach powoduje ciągłe tworzenie się lodu na krawędziach skrzydeł. Jakie systemy przeciwoblodzeniowe są najskuteczniejsze? Jeśli przyjąć, że w „zelektryfikowanym” dużym samolocie najodpowiedniejsze będzie elektryczne ogrzewanie skrzydeł, to jaką moc do tego celu trzeba będzie dostarczyć, 20 kW czy 100 kW? Na to i wiele innych pytań dotyczących stosowania elektryczności w samolotach pasażerskich odpowie dr hab. inż. Dariusz Karkosiński podczas wykładu „Więcej elektryczności w pasażerskich samolotach najbliższej przyszłości”.  Zapraszamy na politechnikę w czwartek o godz. 16.00.Podczas wykładu będzie też mowa o rozruchu silników turboodrzutowych, wytwarzaniu energii elektrycznej oraz napędach elektrycznych i energoelektronicznych oraz o elektromechanicznych siłownikach sterowania lotem. Tematyka wykładu obejmie zatem nowe technologie i konstrukcje w projektowanych, bardziej elektrycznych samolotach.– W latach osiemdziesiątych w samolotach

Wszyscy pamiętamy katastrofę rządowego śmigłowca z premierem Leszkiem Millerem na pokładzie.  Ujemna temperatura sięgająca nawet minus 60 stopni Celsjusza, duża prędkość oraz spora zawartość wody w chmurach powoduje ciągłe tworzenie się lodu na krawędziach skrzydeł. Jakie systemy przeciwoblodzeniowe są najskuteczniejsze? Jeśli przyjąć, że w „zelektryfikowanym” dużym samolocie najodpowiedniejsze będzie elektryczne ogrzewanie skrzydeł, to jaką moc do tego celu trzeba będzie dostarczyć, 20 kW czy 100 kW? Na to i wiele innych pytań dotyczących stosowania elektryczności w samolotach pasażerskich odpowie dr hab. inż. Dariusz Karkosiński podczas wykładu „Więcej elektryczności w pasażerskich samolotach najbliższej przyszłości”.  Zapraszamy na politechnikę w czwartek o godz. 16.00.

Podczas wykładu będzie też mowa o rozruchu silników turboodrzutowych, wytwarzaniu energii elektrycznej oraz napędach elektrycznych i energoelektronicznych oraz o elektromechanicznych siłownikach sterowania lotem. Tematyka wykładu obejmie zatem nowe technologie i konstrukcje w projektowanych, bardziej elektrycznych samolotach.
– W latach osiemdziesiątych w samolotach pasażerskich zaczęto stosować sterowanie elektryczne nazywane „Fly-by-Wire”, czyli za pośrednictwem przewodów. Pilot steruje joystickami, których ruchy, poprzez elektroniczne sterowniki, uruchamiają urządzenia wykonawcze, hydrauliczne lub pneumatyczne, sterujące silnikami turboodrzutowymi – opowiada dr hab. inż. Dariusz Karkosiński. – Joysticki te wyglądem przypominają tradycyjne dźwignie, wolanty i pedały, ale pilot potrzebuje znacznie mniej siły do ich przemieszczenia. Sterowanie jest dzięki temu bardziej precyzyjne.

We współczesnych samolotach funkcjonują współdziałające ze sobą urządzenia i instalacje hydrauliczne, pneumatyczne, elektryczne i mechaniczne.
– Ze względu na oszczędności w eksploatacji i wymagania ochrony środowiska buduje się coraz większe samoloty komunikacyjne, np. Boeing 787-9, który pomieści 290 osób czy Airbus A380, mający 850 miejsc. Co ciekawe tak ogromny samolot zużywa w przeliczeniu na jednego pasażera tyle paliwa co samochód osobowy – mówi autor wykładu.

Wzrost wymiarów i masy samolotów wymaga rozbudowanych instalacji i urządzeń wykonawczych, które są niewspółmiernie ciężkie i awaryjne. Dlatego właśnie prace rozwojowe samolotów zmierzają do „całkowitej elektryfikacji”. Specjaliści dążą do wyeliminowania hydrauliki i pneumatyki w urządzeniach wykonawczych, tak aby samoloty produkowane po 2020 roku były całkowicie „Power-by-Wire”.

A to już wiesz?  Cyberprzestępcy podszywają się pod Netfliksa czy PayPal, by wyłudzić pieniądze. Polacy potrzebują edukacji związanej z cyberbezpieczeństwem

Wykład dr Karkosińskiego należy do cyklu wykładów pod  hasłem „Wydział Elektrotechniki i Automatyki otwarty dla wszystkich”. Cykl przygotowano z myślą o młodzieży ponadgimnazjalnej, która ma przed sobą wybór kierunku studiów. Zadaniem wykładów jest przede wszystkim przekazanie w atrakcyjny i bardzo przystępny sposób wiedzy na temat najnowszych osiągnięć z dziedziny elektrotechniki, automatyki oraz robotyki. Dzięki spotkaniom młodzież może poznać możliwości rozwoju, jakie wiążą się ze studiami na Wydziale Elektrotechniki i Automatyki Politechniki Gdańskiej. Tematyka wykładów jest różnorodna, dotyka zarówno podstawowych praw, jak i najnowszych osiągnięć techniki. 

Zapraszamy: Wykład „Więcej elektryczności w samolotach pasażerskich najbliższej przyszłości”, dr hab. inż. Dariusz Karkosiński, 8 stycznia 2009, godz. w sali E1 na Wydziale Elektrotechniki i Automatyki Politechniki Gdańskiej im. prof. K. Kopeckiego, ul. Gabriela Narutowicza 11/12

Harmonogram wykładów
Początek zawsze o godz. 16.00 w sali E1 na Wydziale Elektrotechniki i Automatyki Politechniki Gdańskiej im. prof. K. Kopeckiego, ul. Gabriela Narutowicza 11/12
22 stycznia 2009, Systemy pomiarowo-kontrolne w budownictwie bezwykopowym, dr hab. inż. Dariusz Świsulski
19 lutego 2009, Elektryczność i magnetyzm dr inż. Andrzej Skiba
5 marca 2009, Materiały funkcjonalne, prof. dr hab. inż. Marek Krawczuk
19 marca 2009, Pojazdy elektryczne – historia, teraźniejszość, przyszłość, dr inż. Jacek Skibicki
2 kwietnia 2009, Wyładowania elektryczne: zagrożenia i korzyści, prof. dr hab. inż. Andrzej Wolny
23 kwietnia 2009, Zastosowanie sterowników programowalnych PLC w systemach sterowania i automatyki zabezpieczeniowej, dr inż. Marcin Śliwiński
7 maja 2009, Technika mikroprocesorowa w automatyce, dr inż. Michał Porzeziński
21 maja 2009, Czy łuk elektryczny może być niebezpieczny?, mgr inż. Daniel Kowalak

 

Źródło Politechnika Gdańska. Dostarczył netPR.pl

Artykuly o tym samym temacie, podobne tematy