W czwartek, 16 maja br. odbyły się w Bydgoszczy warsztaty dla właścicieli małych sklepów z województwa kujawsko-pomorskiego. W panelu ?Jak poprawić wyniki sklepów osiedlowych? wzięli udział przedsiębiorcy z regionu, ekspert z Kujawsko-Pomorskiego Związku Pracodawców i Przedsiębiorców oraz przedstawiciele firmy Carrefour. Spotkanie spotkało się z bardzo dużym zainteresowaniem uczestników. Udział w warsztatach był bezpłatny i w całości finansowany ze środków Carrefour Polska.
Województwo kujawsko-pomorskie ma duży potencjał dla rozwoju franczyzy, biorąc pod uwagę liczbę małych firm zajmujących się handlem. Ten model współpracy odpowiedni jest zarówno dla sklepów z dużych miast takich jak Bydgoszcz, jak również doskonale sprawdza się w małych miejscowościach. O zainteresowaniu modelem franczyzowym oraz dużej przedsiębiorczości regionu świadczyła także wysoka frekwencja w trakcie panelu edukacyjnego ?Jak poprawić wyniki sklepów osiedlowych?, zorganizowanego przez Carrefour Polska. W spotkaniu udział wzięło prawie 40 przedsiębiorców z całego województwa kujawsko-pomorskiego, uczestnicy przyjechali m.in. z takich miejscowości jak Żnin, Świecie, Solec Kujawski, Inowrocław i Bydgoszcz.
? Główną siłą napędzającą naszą gospodarkę w województwie kujawsko-pomorskim są małe przedsiębiorstwa ? powiedziała w trakcie panelu Hanna Wygocka, Dyrektor Biura Kujawsko-Pomorskiego Związku Pracodawców i Przedsiębiorców. ? Obecnie jednak firmy te często potrzebują wsparcia. Priorytetem dla nich nie są już inwestycje, tak jak to miało miejsce jeszcze kilka lat temu, lecz utrzymanie lub przywrócenie płynności finansowej. KPZPiP prowadzi wiele działań, jak m.in. punkt konsultacyjny czy organizacja szkoleń, które wspierają przedsiębiorców z regionu ? poinformowała Hanna Wygocka.
Zdecydowana większość podmiotów gospodarczych w województwie kujawsko-pomorskim należy do sektora MŚP ? aż 95 proc. firm w regionie stanowią mikroprzedsiębiorstwa. Odgrywają one olbrzymią rolę w rozwoju gospodarki w województwie. Największy odsetek spośród nich zajmuje się handlem (ponad 28 proc. według danych Głównego Urzędu Statystycznego). Jednak już w 2011 r. sektor ten zmniejszył się o ok. 4 proc, mimo że w danym okresie znacznie wzrosła liczba firm w regionie. Nie oznacza to jednak, że sektor handlowy nie ma przyszłości. Wręcz przeciwnie, może on stale zwiększać swoją rentowność, musi tylko dostosować się do zmieniających się oczekiwań klienta. Odpowiednim rozwiązaniem pomagającym zwiększyć rentowność własnego sklepu jest franczyza z doświadczonym partnerem, takim jak Carrefour.
Analizując rynek i oczekiwania klienta, Carrefour opracował unikalny koncept franczyzowy, który pomaga dobrze funkcjonować właścicielom małych sklepów w czasie spowolnienia gospodarczego. Oparty jest on na partnerskiej współpracy, z której obie strony odnoszą korzyści. Carrefour jako jedna z nielicznych firm w Polsce z powodzeniem prowadzi własne sklepy, ale także rozwija sieć franczyzową. Dzięki temu oferuje właścicielom małych sklepów sprawdzony koncept, który pomaga im zwiększyć obroty nawet w czasie spowolnienia gospodarczego. Franczyzobiorca zyskuje wsparcie i wiedzę, które pozwalają mu rozwijać własny biznes, nie tracąc niezależności.
Według Marka Lipki, Dyrektora ds. Operacyjnych Franczyzy w Carrefour Polska, problemy małych sklepów osiedlowych wynikają ze stosowania przez ich właścicieli logiki hurtu, która dla tego segmentu niestety nie sprawdza się i jest jedną z przyczyn słabej rentowności placówek handlowych.
? Hipermarkety nie zagrażają małym sklepom spożywczym ? stwierdził podczas panelu Marek Lipka. ? Na rynku jest miejsce dla wszystkich formatów handlowych, pod warunkiem, że każdy sklep uwzględni potrzeby klienta. Mały sklep osiedlowy ma wiele atutów: lojalność klienta, bliskość czy dogodne godziny otwarcia. Dzisiaj właścicielom sklepów często brakuje dobrego konceptu handlowego, odpowiednich narzędzi potrzebnych do analizy wyników oraz spójnej koncepcji działania. Partnerski model franczyzy jaki oferuje Carrefour jest dla nich właściwym rozwiązaniem ? podkreślił Marek Lipka.
Carrefour jako pierwsza sieć w Polsce prowadzi z powodzeniem własne sklepy, a na rynku franczyzy działa już na świecie ponad 30 lat, dlatego oferuje swoim partnerom sprawdzony koncept i rozwiązania poparte wieloletnim doświadczeniem. Dużym atutem sieci sklepów franczyzowych Carrefour Express jest unikalny koncept. Carrefour, ekspert franczyzy w Polsce, oferuje swoim partnerom współpracę opartą na kompetencji, uczciwości i odpowiedzialności.
W drugiej części panelu Rafał Pawłowski, Dyrektor Regionu Carrefour Polska przedstawił właścicielom kujawsko-pomorskich sklepów sposoby na zwiększenie rentowności ich placówek. Podkreślił, że Carrefour pozostawia swoim partnerom dużą swobodę działania i nigdy nie narzuca swoim partnerom ceny towaru. Carrefour jedynie rekomenduje odpowiedni asortyment dla każdego sklepu, aby spełniał oczekiwania swoich klientów ? w centrum zainteresowania firmy zawsze pozostaje klient.
Bydgoski panel ?Jak poprawić wyniki sklepów osiedlowych? był już 12. spotkaniem zorganizowanym w ramach ogólnopolskiego projektu opracowanego przez Carrefour Polska. Podobne warsztaty odbyły się w następujących miastach: Warszawa, Lublin, Wrocław, Katowice, Łódź, Kraków, Rzeszów, Gdańsk, Poznań, Olsztyn i Kielce. Warto dodać, że inicjatywa Carrefour została opublikowana w Raporcie Dobrych Praktyk Forum Odpowiedzialnego Biznesu jako przykład działań edukacyjnych skierowanych do sektora MŚP.
Patronat nad wydarzeniem objął Kujawsko-Pomorski Związek Pracodawców i Przedsiębiorców oraz TVP Bydgoszcz, Express Bydgoski i Radio PiK.
Carrefour to lider wielkiej dystrybucji, który od ponad 50 lat wyznacza standardy na światowych rynkach handlu. Swoje sklepy: hipermarkety, supermarkety i sklepy osiedlowe rozwija w ponad 30 krajach świata. Od ponad 30 lat firma skutecznie rozwija także sklepy franczyzowe. W Polsce Carrefour rozwija dwa koncepty sklepów franczyzowych. Pierwszy z nich to Carrefour Express minimarket z zielonym logo ? sklepy o powierzchni od 100 do 500 m2, zlokalizowane w dużych, średnich i małych miastach oraz na terenach wiejskich. Drugim formatem jest Carrefour Express convenience z pomarańczowym logo ? sklepy samoobsługowe, przeznaczone do lokalizacji typowo miejskich. Ich powierzchnia sprzedaży wynosi do 100 m2. Sklepy te oferują dodatkowe usługi, np. możliwość zrobienia ksero, opłacenia rachunków czy doładowania telefonu. Carrefour posiada także propozycję współpracy dla właścicieli sklepów o powierzchni mniejszej niż 100 m2 z małych miejscowości i terenów wiejskich ? jest nią Globi. Właścicielom takich sklepów firma zapewnia wizualizację sklepu, wsparcie logistyczne, a także doradztwo opiekuna regionalnego. Sklepy Globi mogą w przyszłości się rozwinąć i zostać przekształcone w Carrefour Express. Obecnie w Polsce działa już ponad 340 sklepów franczyzowych. W kolejnych latach Carrefour Polska zamierza utrzymać dynamiczne tempo rozwoju.
Grupa Carrefour
Carrefour jest pionierem i liderem wielkiej dystrybucji, który od ponad 50 lat wyznacza standardy na światowych rynkach handlu. Od wielu lat Carrefour jest numerem 1 wielkiej dystrybucji w Europie i numerem 2 na świecie.
O Carrefour Polska
Carrefour Polska należy w 100% do Grupy Carrefour. W 1997 roku w Łodzi otwarto pierwszą placówkę Carrefour w kraju. Od tego czasu Carrefour Polska dynamicznie rozwija się we wszystkich formatach. Dziś pod szyldem Carrefour działa w Polsce ponad 500 placówek: hiper- i supermarkety, ponad 40 centrów handlowych, przymarketowe stacje paliw oraz przeszło 300 sklepów franczyzowych Carrefour Express w dwóch formatach: mini-market i convenience. Carrefour Polska aktywnie działa na rzecz aktywizacji zawodowej osób niepełnosprawnych, prowadzi szereg projektów na rzecz dzieci i społeczności lokalnych.