O szansach i wyzwaniach dla właścicieli małych sklepów w dobie kryzysu gospodarczego rozmawiali podczas panelu ?Jak poprawić wyniki sklepów osiedlowych” eksperci z Carrefour Polska, prezydent Staropolskiej Izby Przemysłowo-Handlowej oraz właściciele małych i średnich sklepów spożywczych z województwa świętokrzyskiego. Spotkanie odbyło się 11 kwietnia br. w Hotelu Kongresowym w Kielcach. Udział w warsztatach był bezpłatny i w całości finansowany ze środków Carrefour Polska.
Województwo świętokrzyskie ma duży potencjał dla rozwoju franczyzy, biorąc pod uwagę liczbę firm należących do sektora MŚP. Według danych Staropolskiej Izby Przemysłowo-Handlowej w 2012 roku w województwie istniało ponad 108 tys. małych i średnich przedsiębiorstw. Dowodem na przedsiębiorczość regionu była duża frekwencja w trakcie panelu edukacyjnego ?Jak poprawić wyniki sklepów osiedlowych?, zorganizowanego przez Carrefour Polska. W spotkaniu udział wzięło prawie 40 przedsiębiorców z całego województwa świętokrzyskiego, uczestnicy przyjechali m.in. z takich miejscowości jak Jędrzejów, Złota, Pawłów, Chęciny czy Kielce, co pokazuje, że koncept franczyzowy potrzebny jest nie tylko w dużych miastach, ale także jest odpowiednim rozwiązaniem dla właścicieli sklepów z małych miejscowości i z terenów wiejskich.
? Gospodarka przede wszystkim ? te słowa wielokrotnie w trakcie panelu przytaczał Ryszard Zbróg, prezydent Staropolskiej Izby Przemysłowo-Handlowej. ? W czasie kryzysu ekonomicznego szczególnie ważne jest wspieranie wartościowych, innowacyjnych projektów, takich jak np. nowoczesne systemy franczyzowe czy też panele edukacyjne organizowane przez Carrefour Polska. SIPH dba o rozwój lokalnej przedsiębiorczości ? eksperci Izby aktywnie wpływają na rozwój gospodarczy regionu. Udzielają wsparcia sektorowi MŚP, z dużym sukcesem prowadząc punkt konsultacyjny ? dodaje Ryszard Zbróg.
Sektor MŚP wspiera także firma Carrefour Polska, która współpracuje z właścicielami małych sklepów oraz organizuje panele edukacyjne na terenie całego kraju. Według Marka Lipki, Dyrektora ds. Operacyjnych Franczyzy w Carrefour Polska, problemy sklepów spożywczych wynikają ze stosowania przez ich właścicieli logiki hurtu, która dla tego segmentu sklepów niestety nie sprawdza się i jest jedną z przyczyn ich słabej rentowności.
? W małych sklepach tkwi ogromny potencjał ? stwierdził podczas panelu Marek Lipka. ? Mają wiele atutów, które pozwalają konkurować z dużymi sklepami jak hiper- czy supermarkety. Na rynku jest miejsce dla wszystkich formatów handlowych pod warunkiem, że każdy sklep uwzględni oczekiwania klienta. Mały sklep osiedlowy ma wiele atutów: lojalność klienta, bliskość domu czy dogodne godziny otwarcia. Dzisiaj właścicielom sklepów często brakuje dobrego konceptu handlowego, odpowiednich narzędzi potrzebnych do analizy wyników oraz spójnej koncepcji działania. To wszystko oferuje im Carrefour ? podkreślał Marek Lipka.
Carrefour jako pierwsza sieć w Polsce prowadzi z powodzeniem własne sklepy, a na rynku franczyzy działa już ponad 30 lat, dlatego oferuje swoim partnerom franczyzowym sprawdzony koncept i rozwiązania poparte wieloletnim doświadczeniem. Dużym atutem sieci sklepów franczyzowych Carrefour Express jest unikalny koncept. Carrefour, ekspert franczyzy w Polsce, oferuje swoim partnerom współpracę opartą na kompetencji, uczciwości i odpowiedzialności.
W drugiej części panelu Marek Lipka przedstawił właścicielom świętokrzyskich sklepów, sposoby na zwiększenie rentowności ich placówek. Podkreślił, że Carrefour pozostawia swoim partnerom dużą swobodę działania i nigdy nie narzuca swoim partnerom ceny towaru.
Oferta Carrefour dostosowana jest do oczekiwań partnerów. Firma jest jednym z nielicznych na rynku franczyzodawców, który nie pobiera opłaty wstępnej za przystąpienie do sieci. Ponadto sieć nie narzuca swoim partnerom rygoru zakupowego, daje im wolność w tej kwestii. Carrefour jedynie rekomenduje dobrany asortyment dla każdego sklepu, aby spełniał oczekiwania swoich klientów ? w centrum zainteresowania firmy zawsze pozostaje klient.
? Podejmując złe decyzje, właściciel sklepu traci pieniądze, bowiem w magazynach zalega towar, który się nie sprzedaje i zajmuje miejsce temu, który mógłby pracować na obrót sklepu
? podkreślał Lipka. ? Sklepy, które już podjęły współpracę z siecią Carrefour, odnotowały znaczny wzrost obrotów ? dodaje.
Podsumowując, panel edukacyjny spotkał się z dużym zainteresowaniem świętokrzyskich przedsiębiorców. Z zainteresowaniem wysłuchali oni propozycji ekspertów Carrefour, jak zwiększyć rentowność ich placówek. Zadawali dużo pytań a spotkanie zakończyła ciekawa dyskusja dotycząca zaprezentowanych tematów. Potwierdziło to dane zaprezentowane przez prezydenta SIPH, że wiele z ponad 108 tys. świętokrzyskich firm z sektora MŚP, prowadzi działalność handlową.
Carrefour oferuje franczyzobiorcom aż trzy koncepty handlowe. Carrefour Express mini-market (z zielonym logo) to sklep przeznaczony zarówno do lokalizacji wiejskich, jak i miejskich, o powierzchni od 100 do 500 m2, Carrefour Express convenience (z pomarańczowym logo) to koncept typowo miejski, idealny dla mniejszych powierzchni (do 100 m2). Ostatnim konceptem jest Globi ? przeznaczony dla lokalizacji w małych miejscowościach i na terenach wiejskich.
Grupa Carrefour
Carrefour jest pionierem i liderem wielkiej dystrybucji, który od ponad 50 lat wyznacza standardy na światowych rynkach handlu. Od wielu lat Carrefour jest numerem 1 wielkiej dystrybucji w Europie i numerem 2 na świecie.
O Carrefour Polska
Carrefour Polska należy w 100% do Grupy Carrefour. W 1997 roku w Łodzi otwarto pierwszą placówkę Carrefour w kraju. Od tego czasu Carrefour Polska dynamicznie rozwija się we wszystkich formatach. Dziś pod szyldem Carrefour działa w Polsce ponad 500 placówek: hiper- i supermarkety, ponad 40 centrów handlowych, przymarketowe stacje paliw oraz przeszło 300 sklepów franczyzowych Carrefour Express w dwóch formatach: mini-market i convenience. Carrefour Polska aktywnie działa na rzecz aktywizacji zawodowej osób niepełnosprawnych, prowadzi szereg projektów na rzecz dzieci i społeczności lokalnych.