Środa Informacja prasowa
16 Czerwca 2021
Warszawa, Polska
Morele w drodze do TOP3 segmentu e-commerce
Morele, jeden z liderów polskiego rynku e-commerce i właściciel hybrydowej platformy zakupowej, przedstawia wartości kluczowych wskaźników rozwoju oraz plany na najbliższe miesiące. W 2020 r. wskaźnik GMV (gross merchandise volume) wyniósł blisko 1,6 mld zł, co w ujęciu rdr. ukazuje wzrost o ponad 30 proc. Wartość EBITDA zwiększyła się o 400 proc. rdr. Konsumenci mogą spodziewać się wdrożenia kolejnych funkcjonalności ułatwiających zakupy oraz dynamicznego rozwoju serwisu w modelu marketplace.
Wyniki finansowe
Platforma Morele działa od ponad 15 lat. Aktualnie jest jednym z wiodących serwisów handlowych w kategorii elektroniki użytkowej, co pozwoliło wypracować 1,5 proc. udziału w całym rynku e-commerce. Spółka zamknęła 2019 rok z GMV na poziomie 1,23 mld zł oraz EBITDA w wysokości 10 mln zł. W 2020 wartość EBITDA wyniosła ponad 50 mln zł, podnosząc tym samym wynik rdr o 400 proc. W bieżącym roku fiskalnym platforma nie zwalnia tempa i aktualnie odnotowuje około 40 proc. wzrost GMV w stosunku do 2020 przy jednoczesnym utrzymaniu wysokiej rentowności. Kluczowym czynnikiem wzrostów jest zmiana modelu biznesowego spółki.
Dalszy rozwój spółki i ambitne cele
Od 2018 roku spółka konsekwentnie zmienia swój profil działalności ze sklepu specjalistycznego na platformę multicategory. Podobnie jak Amazon, Morele oferuje produkty z różnych kategorii – od elektroniki aż po FMCG. Sprzedaż i wysyłka realizowana jest zarówno przez Morele jak i przez inne podmioty wystawiające swoją ofertę za pośrednictwem platformy (marketplace). Taki model biznesowy jest konsekwencją głównego celu strategicznego Morele na najbliższe lata, czyli dołączenia do grona największych podmiotów e-commerce w Polsce. Ma być to możliwe dzięki podnoszeniu udziału w kategoriach spoza obszaru elektroniki.
– Z serii badań rynkowych, które przeprowadziliśmy, wynikają dwa wnioski. Po pierwsze, przeważająca część Klientów wskazuje, że byłaby zainteresowana zakupami w nowej platformie multicategory. Po drugie, taka usługa musi wyróżniać się wygodą i prostotą. Naszym celem jest stworzenie platformy, która będzie łączyła zalety marketplace i sklepu specjalistycznego. Szeroka oferta, konkurencyjne ceny, wysokiej jakości kontent produktowy, doradztwo specjalistów oraz wygoda zwrotów i reklamacji – to filary budujące poczucie prostych i wygodnych zakupów, dlatego właśnie na te wartości stawiamy budując nasz produkt i ofertę. Sądzimy, że dla takiej platformy jest miejsce na rynku e-commerce w naszym kraju. Według prognoz analityków, e-commerce w Polsce w 2021 wzrośnie o około 15% i przez najbliższe pięć lat utrzyma się na poziomie około 12%. My jednak celujemy we wzrosty powyżej 30% rok do roku – mówi Michał Pawlik, CEO Morele.
Punktem wyjścia do realizacji strategii jest inwestycja w technologię marketplace (2018-2019) przy jednoczesnym zarządzaniu ofertą produktową tak, aby była ona jak najatrakcyjniejsza dla Klientów. Morele rozwija platformę w modelu hybrydowym z dużym naciskiem na jakość sprzedawców oraz oferty. Oznacza to, że poza udostępnieniem ofert zewnętrznych sprzedawców (podobnie jak np. Allegro), spółka dysponuje także magazynami oraz infrastrukturą, dzięki którym jest w stanie oferować własny towar.
O spółce:
Firma Morele.net powstała w 2000 r. W początkowej fazie zajmowała się budową i administracją sieci komputerowych. W 2004 r. powstał sklep internetowy morele.net, którego asortyment, a co za tym idzie także udział w rynku, poszerzane są do dzisiaj. Od 2019 r. w ramach działania platformy uruchomiony został marketplace, pozwalając na rozpoczęcie sprzedaży online w modelu hybrydowym. Morele to wielokrotny laureat i zwycięzca prestiżowego rankingu organizowanego przez Opineo.pl.