Badania

Niewielkie wzrosty nastrojów w handlu detalicznym

Niewielkie wzrosty nastrojów w handlu detalicznym
Informacja prasowa Warszawa, 06.05.2022 r. Niewielkie wzrosty nastrojów w handlu detalicznym Badanie danych M/platform dla segmentu handlu tradycyjnego Kwietniowy odczyt wskaźników nastroju w handlu tradycyjnym

Informacja prasowa
Warszawa, 06.05.2022 r.

Niewielkie wzrosty nastrojów w handlu detalicznym
Badanie danych M/platform dla segmentu handlu tradycyjnego

Kwietniowy odczyt wskaźników nastroju w handlu tradycyjnym (NHT) przyniósł niewielkie wzrosty. Ocena kwietnia wyniosła 48,4 pkt. i była wyższa od marcowej o 1,7 pkt. ale niższa o 8,7 pkt. od prognozy – wynika z badania M/platform, przeprowadzonego na przełomie kwietnia i maja. Wartość oczekiwana na maj wyniosła 60,5 pkt. i była wyższa od kwietniowej o 3,4 pkt. ale niższa od ubiegłorocznej o 7,1 pkt. W dalszym ciągu największy wpływ na odczyty wskaźników mają wysoka inflacja i wojna w Ukrainie.

W kwietniu 2022 wartość zakupów w handlu tradycyjnym wzrosła o 12% w porównaniu do kwietnia 2021 i jest to najwyższy wzrost w tym roku. Większe obroty wynikają ze zwiększonej liczby wizyt o 2,4%. Przede wszystkim jednak stoją za nimi podwyżki cen najważniejszych kategorii w handlu tradycyjnym. W samym koszyku było mniej produktów niż rok wcześniej (średnio 4,9 produktu w porównaniu do 5,1 w marcu 2021), natomiast w czasie wizyt płaciliśmy +9,4%, co przekłada się na 2,12 zł wydawane w sklepie więcej. Średnia miesięczna wartość wizyty osiągnęła poziom 24,76 zł. Powyżej tej średniej były zakupy w tygodniu przed Wielkanocą, w piątek przekraczając nawet poziom 32,80 zł w trakcie wizyty.

Wzrost wartości widać na kluczowych dla handlu tradycyjnego kategoriach, tj. wyrobach tytoniowych (+3,2%), piwie (+3,7%), napojach bezalkoholowych (+3,2%), nabiale (+8,7%), alkoholach mocnych jak whisky, rum, likiery i gin (+11,2%), kawie/herbacie i kakao (+12,1%) czy wyrobach piekarniczych i cukierniczych (+21%). Wśród kategorii, których obroty wzrosły dwucyfrowo, prowadzą oleje i oliwy (+58,6%), żywność sucha (+18,8%) oraz sosy i przyprawy (+17,6%).

Spośród alkoholi, obroty wódki wzrosły tylko 0,2%, choć wartość tej kategorii na paragonach wzrosła o 11,5%, co oznacza, że utrzymuje się trend spadającego wolumenu tej kategorii przy jednoczesnym wzroście jej ceny.

A to już wiesz?  DPD Polska z tytułem Great Place to Work

Największe spadki obrotów, bo aż -22,4% zanotowała grupa produktowa mrożonki, w której dużą część sprzedaży stanowi kategoria lody. – Ubiegłoroczny kwiecień był co prawda ekstremalnie chłodny wg analizy Instytutu Meteorologii i Gospodarki Wodnej, ale trend pogodowy został wtedy pokonany przez lody Ekipa, które bardzo głośną premierę miały w kwietniu, zaskakując rynek bardzo wysokimi sprzedażami. W tym roku trudno było bez tak spektakularnej premiery osiągnąć nawet zbliżone wyniki w całej kategorii – podsumowała badanie Ewa Rybołowicz, dyrektor ds. analiz rynkowych w M/analytics.
Analitycy M/platform, cyfrowej platformy usług, wspierającej tradycyjne punkty handlowe, na początku każdego miesiąca analizują nastroje wśród właścicieli i kierowników tradycyjnych sklepów. Wyniki badania pozwalają określić ogólne nastroje w handlu detalicznym, a także prognozy na kolejne miesiące. Najnowsze badanie zostało przeprowadzone na przełomie kwietnia i maja br. na reprezentatywnej próbie sklepów N= 3395 wybranych spośród ponad 12 tys. sklepów handlu tradycyjnego z M/platform.

Metodologia NHT: Wskaźniki mogą przyjmować wartość od 0 do 100. Wynik powyżej 50 świadczy o nastrojach optymistycznych, a poniżej o przewadze opinii negatywnych. Oba wskaźniki będą publikowane na początku każdego miesiąca.

***
M/platform to pierwsza i największa w Polsce cyfrowa platforma usług, która wspiera tradycyjne punkty handlowe. Główne usługi to: M/promo+ (umożliwia wzbogacenie oferty sklepu o nowoczesne promocje proponowane przez największych producentów FMCG), M/analytics (precyzyjna analityka sprzedaży), M/store (marketplace do składania zamówień hurtowych przez sklepy) oraz hop&shop (aplikacja mobilna, która umożliwia wyszukiwanie promocji w lokalnych sklepach, korzystanie z ogólnopolskiego programu lojalnościowego oraz bezpieczne zakupy w modelu „zamów i odbierz”). Do platformy przystąpiło już ponad 12 tys. sklepów handlu tradycyjnego na terenie całego kraju.

Artykuly o tym samym temacie, podobne tematy