Informacja prasowa
Warszawa, 11.02.2022 r.
Pesymizm wśród detalistów. Styczniowe nastroje w handlu najniższe od początku badań
Badanie danych M/platform dla segmentu handlu tradycyjnego
Jak wynika z cyklicznego badania M/platform, styczniowy wskaźnik nastroju handlu tradycyjnego (NHT) wyniósł jedynie 15,2 pkt. Jest to najniższy poziom od początku badań. Był również niższy o 7,8 pkt. od prognozy na styczeń (NHT+).
Prognoza wskaźnika na luty wyniosła natomiast 30 pkt. i jest wyższa od styczniowej o 7 pkt. Na takie postrzeganie obecnej sytuacji w handlu tradycyjnym składa się kilka kluczowych czynników – wysoka inflacja, gwałtowny wzrost cen paliw i energii oraz narastająca, kolejna fala pandemii.
Lutowa prognoza na poziomie 30 pkt. (w skali 0-100) świadczy o tym, że prowadzący małe, lokalne sklepy z dystansem podchodzą do zmian ustawowych w postaci tarczy osłonowej, tym bardziej że regulacje mają mieć tymczasowy charakter.
Przyglądając się danym M/platform za styczeń 2022, z łatwością możemy dostrzec kontynuację trendów, jakie widzieliśmy już w ostatnich miesiącach roku 2021. Z związku ze wzrostem cen produktów spożywczych, wartość przeciętnego koszyka zakupowego w sklepie tradycyjnych w stosunku do stycznia 2021 roku wzrosła o 8,1%, a zatem o blisko 2 zł. Tym samym – przy stabilnej liczbie wizyt w sklepach spożywczych w analizowanych miesiącach oraz podobnej liczbie produktów na koszyk – całkowite obroty w handlu tradycyjnym wzrosły o 7,6%. Największe pod względem wartości sprzedaży kategorie odnotowały ponownie spadki sprzedaży – wyroby tytoniowe (-4,4%), piwo (-6,2%), wódka (-5,6%). Wzrostem natomiast charakteryzowały się takie kategorie, jak nabiał (+8,0%), napoje bezalkoholowe (+1,2%) oraz alkohole mocne, jak whisky, rum, likiery, gin (+7,0%) – skomentowała badanie Ewa Rybołowicz, dyrektor ds. analiz rynkowych M/platform.
Analitycy M/platform, cyfrowej platformy usług, wspierającej tradycyjne punkty handlowe, na początku każdego miesiąca analizują nastroje wśród właścicieli i kierowników tradycyjnych sklepów. Wyniki badania pozwalają określić ogólne nastroje w handlu detalicznym, a także prognozy na kolejne miesiące.
—
Metodologia NHT: Wskaźniki mogą przyjmować wartość od 0 do 100. Wynik powyżej 50 świadczy o nastrojach optymistycznych, a poniżej o przewadze opinii negatywnych. Oba wskaźniki będą publikowane na początku każdego miesiąca.
***
M/platform to pierwsza i największa w Polsce cyfrowa platforma usług, która wspiera tradycyjne punkty handlowe. Główne usługi to: M/promo+ (umożliwia wzbogacenie oferty sklepu o nowoczesne promocje proponowane przez największych producentów FMCG), M/analytics (precyzyjna analityka sprzedaży), M/store (marketplace do składania zamówień hurtowych przez sklepy) oraz hop&shop (aplikacja mobilna, która umożliwia wyszukiwanie promocji w lokalnych sklepach, korzystanie z ogólnopolskiego programu lojalnościowego oraz bezpieczne zakupy w modelu „zamów i odbierz”). Do platformy przystąpiło już ponad 12 tys. sklepów handlu tradycyjnego na terenie całego kraju.