Zgodnie z wynikami piątego Raportu Banku Pekao o Sytuacji Mikro i Małych Firm ogólny wskaźnik koniunktury mikro i małych firm osiągnął najwyższy historycznie poziom na Lubelszczyźnie. Przedsiębiorcy z podregionu lubelskiego najlepiej w województwie oceniają zarówno ubiegłe 12 miesięcy, jak i perspektywy na 2015 r. Tak, jak w ubiegłych latach, najbardziej sceptyczni w ocenach są przedsiębiorcy z podregionu puławskiego.
Na Lubelszczyźnie ogólny wskaźnik koniunktury mikro i małych firm osiągnął najwyższy historycznie poziom 94,3 pkt., co oznacza wzrost o +2 p.p. w porównaniu z ubiegłorocznym badaniem. Natomiast w całym kraju, wskaźnik ten zanotował 96,4 pkt., czyli +3 p.p. w ujęciu rocznym. Miniony rok przedsiębiorcy z woj. lubelskiego ocenili na 92,2 pkt., natomiast średnio w Polsce wskaźnik ten wyniósł 93,7 pkt. Nieco większą rozbieżność można zaobserwować w ocenie perspektyw, jakie niesie 2015 r: w Lubelskiem wskaźnik wyniósł 96,3 pkt., a średnio w Polsce aż 99,1 pkt. Tak, jak w ubiegłym roku, największymi optymistami są przedsiębiorcy z podregionu lubelskiego, którzy ubiegły rok, jak i najbliższe 12 miesięcy ocenili odpowiednio na 94,1 pkt. i 97,1 pkt. Bardziej sceptyczni są kolejno przedsiębiorcy z podregionów: chełmsko-zamojskiego, bialskiego i puławskiego. Chociaż i tak w przypadku dwóch ostatnich grup widać, że z większym optymizmem patrzą w przyszłość w porównaniu z ubiegłorocznym badaniem. Natomiast, w przypadku pierwszego podregionu nie widać zmiany perspektywy.
– Na tle kraju, na Lubelszczyźnie ogólny wskaźnik koniunktury osiągnął niższe wartości. Spośród ośmiu aspektów, które mają wpływ na tę ocenę, jedynie dostęp do finansowania zewnętrznego został oceniony nieco wyżej niż w Polsce. Największe rozbieżności widać w ocenie ogólnej sytuacji gospodarczej – 88,8 pkt. w porównaniu z 93,1 pkt. średnio dla kraju oraz przychodach firmy ? 94,9 pkt. w porównaniu z 95,7 pkt. – mówi Jakub Fulara z Departamentu Klienta Biznesowego w Banku Pekao.
Mimo że lubelscy przedsiębiorcy wyżej niż średnio w kraju oceniają dostępność do finansowania zewnętrznego, nadal większość firm korzysta wyłącznie z własnych środków. 26% firm z lubelskiego posiłkuje się zarówno środkami własnymi, jak i pożyczonymi. Dla kraju odsetek ten wynosi 24%. Wskaźnik przyjmuje najwyższe wartości w podregionie bialskim (32%) i lubelskim (30%), najniższe w chełmsko-zamojskim (22%) i puławskim (19%).
Rok 2014 był kolejnym dobrym rokiem dla polskich przedsiębiorców prowadzących działalność eksportową. Średnio w kraju, przedsiębiorcy bardzo wysoko (na 104 pkt.) oceniali wysokość przychodów płynących z eksportu. W Lubelskiem wskaźnik ten jest jednak zdecydowanie niższy i spadł w ujęciu rocznym o prawie 14 p.p. do poziomu 95,3 pkt. Wzrósł natomiast odsetek eksportujących firm z 3,3% w 2013 r. do 8% w ubiegłym roku. Nadal jednak wskaźnik ten odstaje od średniej dla kraju, która w 2014 r. wynosiła 13%. Podobny poziom obserwuje się jedynie w podregionie bialskim ? 13%. W pozostałych podregionach eksporterzy stanowią od 9% przedsiębiorców – puławski, poprzez 8% w lubelskim i 5% w chełmsko-zamojskim.
Tematem specjalnym tegorocznej edycji raportu Banku Pekao były innowacje. Na Lubelszczyźnie, podobnie jak w całym kraju, 26% firm wdraża innowacje produktowe. W firmach z lubelskiego, bialskiego i puławskiego, odsetek ten wynosi odpowiednio 31%, 28% i 26%. Najmniej firm, bo tylko 14%, wdraża innowacje w chełmsko-zamojskim. Natomiast 13% firm, również podobnie jak średnio w Polsce, wdraża innowacje procesowe. Najwięcej firm inwestujących w innowacje procesowe jest w lubelskim i bialskim (po 17%), najmniej w chełmsko-zamojskim (6%).
– Przedsiębiorstwo, które inwestuje w innowacje, zdobywa znaczną przewagę konkurencyjną. Z pewnością warto, skorzystać z przeznaczonych na ten cel środków unijnych. Według naszych badań 15% przedsiębiorców zamierza skorzystać z takiego finansowania w perspektywie unijnej 2014-2020. Myślę, że ten odsetek powinien być zdecydowanie wyższy ? mówi Jakub Fulara z Departamentu Klienta Biznesowego w Banku Pekao.
40% przedsiębiorców nie korzysta z funduszy, ponieważ nie widzi takiej potrzeby. 32% skarży się na trudne procedury, 26% nie znalazło programów odpowiadających potrzebom firmy, a 16% ma zbyt małą wiedzę, żeby przystąpić do programów.
Raport Banku Pekao powstaje w oparciu o wywiady telefoniczne z właścicielami ponad 6,9 tys. mikro i małych firm. Reprezentatywne wyniki badania przedstawione są na poziomie kraju, 16 województw oraz 66 grup powiatów, jak również według branż i wielkości firmy. Tematem specjalnym tegorocznej edycji Raportu były innowacje.
dostarczył infoWire.pl