W kolejnej, dziesiątej już analizie Koszyka WP.PL jedno z trzech miejsc, gdzie można najtaniej zrobić zakupy, zajęły? delikatesy.
Po raz pierwszy od kilku miesięcy ceny w sklepach nie wzrosły. Co więcej, w ciągu ostatnich trzech miesięcy za zakupy zapłaciliśmy mniej o 3,03 zł ? wynika z analizy Redakcji Finansowej WP.PL. Pod lupę wzięto popularne produkty z półek 5 hipermarketów, 3 dyskontów, 3 sklepów wielkopowierzchniowych oraz 4 sieci delikatesowych.
W tym tygodniu dziennikarze portalu odwiedzili 15 marketów znanych sieci handlowych, sprawdzając ceny 24 (duży koszyk) lub 12 (mały koszyk) popularnych produktów (mleko, jaja, wędliny, cukier, mąka, itp.). Wyniki potwierdzają tezę, że w Polsce zacierają się granice między typami sklepów. Hipermarkety nie są już najtańsze, równie tanio może być w dyskoncie, sklepie wielkopowierzchniowym czy nawet w delikatesach.
Tym razem średnia wartość zakupów wyniosła 186,47 zł. Trzy miesiące temu było to 189,50 zł. W ciągu kwartału wartość naszego koszyka spadła o 1,6 proc. W tym czasie największe obniżki zanotowano w sklepach Carrefour oraz delikatesach Delima i Alma. Największe podwyżki m.in. w Realu, Kauflandzie i Bomi ? podkreśla Jan Kaliński, wydawca w Dziale Serwisów Ekonomicznych.
Na podstawie zestawienie produktów z małego koszyka w ciągu roku ceny obniżyło 6 sklepów, w tym wszystkie dyskonty. Największe obniżki cen zanotowano w Carrefourze (blisko 10 proc.) i w Biedronce (blisko 9 proc.). Najwyżej ceny podniosło Bomi. Firma obecnie jest w stanie upadłości i negocjuje z wierzycielami redukcję długu. O ok. 5 proc. drożej jest w hipermarketach Auchan, Real i Tesco. Najwięcej najtańszych produktów po raz kolejny było w Auchan. Warto zwrócić uwagę na pewną ciekawostkę. Wcześniej Auchan często wygrywał cenami z końcówką ?8?. Teraz coraz więcej cen musi kończyć się siódemką, a nawet szóstką.
Dyskonty ostro rywalizują między sobą, ale rzadko to w tych sklepach znaleźć można najtańsze produkty. Większość z nich w Lidlu i Biedronce ma niemal identyczne ceny. Zresztą, te sklepy wygrywają z konkurencją stosunkowo niskimi cenami na wszystkie towary.
U ich konkurencji z kolei jedna rzecz jest bardzo tania, ale kwota, jaką musimy zapłacić za inne produkty jest już zdecydowanie wyższa.