Data publikacji: 2021-03-08
Oryginalny tytuł wiadomości prasowej: Społeczne inicjatywy oliwskich pracowników
Kategoria: Problemy społeczne, BIZNES
Centra biznesowe rzadko kojarzone są z działalnością społeczną i zaangażowaniem na rzecz ekologii, projektów miejskich i dobrosąsiedzkich stosunków. Gdańska Olivia Business Centre pokazuje, że może być inaczej.
Zdjęcia: https://1drv.ms/u/s!Ak6vnk2kpo84icBKKRsBiNRSZDa0Vw?e=2cpLjo
Centra biznesowe rzadko kojarzone są z działalnością społeczną i zaangażowaniem na rzecz ekologii, projektów miejskich i dobrosąsiedzkich stosunków. Gdańska Olivia Business Centre pokazuje, że może być inaczej. W ciągu ostatnich 12 miesięcy powołane w jej środowisku inicjatywy społeczne obejmują poza stałym wsparciem szpitali i personelu medycznego m.in. odtworzenie alei drzew wzdłuż głównej trójmiejskiej arterii, budżet sąsiedzki, w którym wspierane są lokalne projekty zgłaszane przez mieszkańców, a także publiczne zbiórki sprzętu komputerowego, który przekazywany jest uczniom zagrożonym wykluczeniem edukacyjnym w czasie edukacji on-line.
Szymon Renk, pracownik działu komercjalizacji Olivii Business Centre przygotował projekt Aleja Grunwaldzka przez Wielkie A. Jest to inicjatywa, która ma na celu przywrócenie ulicy Grunwaldzkiej w Gdańsku, charakteru miejskiej alei. Jeszcze w latach 60-tych była to droga, którą otaczały dorodne drzewa, dające cień, przyjazną zieleń, filtrujące powietrze i ograniczające wysokie temperatury w czasie letnich upałów. Obecnie po drzewach nie ma śladu i wielu mieszkańców Trójmiasta nie pamięta już o dawnym charakterze ulicy. Projekt Szymona Renka został zgłoszony do gdańskiego Budżetu Obywatelskiego w 2020 roku i zyskał olbrzymie poparcie mieszkańców, uzyskując największą ilość głosów ze wszystkich zgłoszonych projektów.
– Moją odwieczną pasją jest urbanistyka. – mówi Szymon Renk, autor projektu. Czytam książki temu poświęcone, oglądam albumy z całego świata, codziennie przeglądam fora dyskusyjne. W ostatnim roku całkiem przypadkiem wpadłem na zdjęcie alei Grunwaldzkiej z lat 60-tych, gdy wcale nie przypominała obecnej nieprzyjemnej „autostrady”. Tym projektem chciałbym zmienić charakter alei, z której codziennie korzystam. Ta ulica ma ogromny potencjał pod kątem tkanki miejskiej, lokali usługowych na parterach. Olivia pokazała to w ostatnich 10 latach. Potwierdzi to każdy, kto pamięta zaniedbane nieużytki, komis samochodowy czy tor gokartowy, które znajdowały się w miejscu dzisiejszej biznesowej wizytówki Trójmiasta. Projekt zgłosiłem, gdyż jest to idealne miejsce, gdzie można bez szkody dla jakiegokolwiek użytkownika ulicy sprawić, by ludzie zauważyli, że ulica to nie tylko jezdnia. To też zieleń, mała architektura, chodnik zachęcający do spacerów czy droga dla rowerów. Przez ten projekt chciałbym zadziałać „u podstaw”, żeby mieszkańcy zmienili swój sposób postrzegania miasta, żeby mieszkańcy Oliwy, studenci i pracownicy biurowców poczuli, że przyjemnie przejść się na SKM albo dojechać do pracy rowerem; żeby lokale usługowe w tej okolicy zaczęły tętnić życiem. – dodaje Szymon Renk.
Zaangażowanie na rzecz środowiska medycznego i osób w potrzebie
Projekt obecnie czeka na realizację, jednak w tym czasie społeczność Olivii realizuje kolejne, nie mniej istotne inicjatywy. Od wiosny 2020 roku Olivia Business Centre finansuje dostawy żywności dla pracowników gdańskiego Szpitala im. Św. Wojciecha na Zaspie, którzy zaangażowani są w walkę z pandemią COVID-19. Dotychczas dostarczonych zostało już ponad 10 tyś. porcji posiłków. Ponadto dwa razy w tygodniu żywność dostarczana jest również do oliwskich punktów wsparcia osób w potrzebie w ramach projektu Zupa na Oliwie. To lodówki „food sharingowe”, do których żywność każdego dnia dostarczają mieszkańcy i oliwscy gastronomowie.
Olivia Business Centre w czasie pandemii podjęła szereg inicjatyw pod nazwą Razem Możemy Więcej, które skierowane zostały do środowiska medycznego, a miały na celu wsparcie ich działań w czasie pandemii COVID-19. W kwietniu 2020 roku Olivia sfinansowała postawienie na gdańskiej Zaspie w pełni gotowego do badań modułu diagnostycznego. Umożliwia on przeprowadzanie testów personelu na obecność koronawirusa przed budynkiem Szpitala. Jest to pierwszy tego rodzaju projekt w Polsce. Drugi taki budynek, również sfinansowany przez Olivię Business Centre stanął przy kampusie Uniwersytetu Gdańskiego i był pierwszym w Polsce centrum testowym na Covid-19 o charakterze walk-thru, umożliwiającym testowanie niezmotoryzowanych pacjentów. Ponadto w ramach projektu „Razem możemy więcej” do gdańskich szpitali przekazane zostały: respirator, fumigator, odzież medyczna i maseczki ochronne.
Olivia Business Centre wsparło ponadto wolontariat ojców Dominikanów, którzy utworzyli infolinię, służącą do przyjmowania zgłoszeń od osób potrzebujących pomocy w czasie kwarantanny, izolacji lub z obawy przed zakażeniem.
Wsparcie uczniów w czasie zdalnej edukacji i inicjatywy na rzecz rozwoju dzielnicy
Bardzo prężnie działa powołana na terenie Olivia Business Centre grupa na portalu Facebook Społecznik OBC. Od początku pandemii ta nieformalna grup prowadzi zbiórkę używanych komputerów w ramach akcji Laptopy dla uczniów. Rezydenci Olivii Business Centre oraz zaprzyjaźnione instytucje zebrały już ponad 60 komputerów, które zostały przekazane nieodpłatnie do oliwskich szkół. Akcja ma na celu przeciwdziałanie wykluczeniu cyfrowemu uczniów, którzy z uwagi na brak komputerów zagrożeni są wykluczeniem edukacyjnym w okresie nauki online. Obecnie Społecznicy OBC rozmawiają z Grupą Santander o pozyskaniu aż 80 komputerów. Wymagają one dostosowania do potrzeb uczniów, dlatego członkowie grupy zwracają się z apelem o wsparcie w formie zakupu oprogramowania bądź zakupu części hardware, a także pomocy w konfiguracji komputerów.
Jesienią ubiegłego roku swoją pierwszą edycję miał Oliwski Budżet Sąsiedzki – projekt wsparcia finansowego dla inicjatyw zgłaszanych przez mieszkańców dzielnicy. Jego celem jest podniesienie jakości ich życia, modernizacja otaczającej przestrzeni oraz wprowadzanie rozwiązań, które rozwiną lokalne interakcje. O finansowanie mogły ubiegać się zarówno projekty miękkie (organizacja spotkań, kursów czy warsztatów) jak również infrastrukturalne, które na trwałe wpiszą się w oliwską przestrzeń. W edycji, która swoje rozstrzygnięcie miała we wrześniu dofinansowanie zdobyły trzy projekty: Biblioteka +, zgłoszony przez grupę oliwskich rodziców. W jego ramach w dzielnicowej bibliotece powstał dział dziecięcy, mający skłonić najmłodszych mieszkańców Oliwy do częstszych odwiedzin w bibliotece i oswajanie ich z książkami i czytelnictwem. Drugi projekt Oliwa Kulturalna i Kulinarna zgłoszony został przez Stowarzyszenie Inicjatywa Miasto oraz przez Zespół Szkół Specjalnych nr 2. Projekt zakłada stworzenie mapy Oliwy z zaznaczonymi największymi atrakcjami dzielnicy, mniej popularnymi, aczkolwiek również wartymi zobaczenia miejscami, a także punktami gastronomicznymi, kawiarniami i innymi punktami usługowymi. Dzięki niemu możliwa będzie szeroka promocja lokalnych przedsiębiorców. Trzecim projektem, który uzyskał dofinansowanie jest projekt Arte – kreacja, zgłoszony przez Stowarzyszenie dla Osób z Chorobą Parkinsona i Chorobami Zwyrodnieniowymi Mózgu oraz Opiekunów: Park On. W jego ramach dofinansowanie zyskało przeprowadzenie 18 warsztatów plastycznych i ceramicznych z elementami arteterapii dedykowanych osobom, które z racji wieku czy konsekwencji postępującej degeneracyjnej choroby mózgu zagrożone są depresją, utratą sprawności, poczuciem wykluczenia.
Projekty społeczne przyczyniają się do zaspokojenia lokalnych potrzeb, podniesienia jakości życia, a także pełnią rolę wkładu inwestorów w rozwój środowiska, w którym rozwijają swój biznes. Są doskonałym przykładem synergii, która pozwala sąsiadom dużych projektów inwestycyjnych czerpać korzyści z nowych projektów, które pojawiają się w ich środowisku.
źródło: Biuro Prasowe
Załączniki:
Hashtagi: #Problemy społeczne #BIZNES