Informacja prasowa Warszawa, 22 lipca 2021
Wartość koszyka maksymalnego sieci handlowych w czerwcu
niższa o 13% niż przed rokiem
Wskaźnik inflacji w Polsce wciąż utrzymuje się na podwyższonym poziomie. Jednak jak wynika
z najnowszego Badania i Raportu Koszyk Zakupowy® autorstwa ASM Sales Force Agency, uśrednione ceny podstawowych produktów FMCG są w czerwcu nieznacznie niższe niż miesiąc temu i sporo niższe niż rok wcześniej. Niesłabnąca konkurencja cenowa między sieciami handlowymi sprawia, że czerwiec jest kolejnym miesiącem, w którym wartość koszyka maksymalnego jest niższa w porównaniu do poprzedniego roku. W porównaniu do czerwca 2020 roku zmniejszyła się o 13,06%.
Z danych GUS wynika, że inflacja po 4,7% w maju, w czerwcu wyniosła 4,4%. Jak wskazują ekonomiści inflacja jest spowodowana przede wszystkim wzrostem cen paliw, drożejącą żywnością czy podwyżkami cen wybranych usług. Jednak pomimo wysokiego poziomu inflacji, ceny
w uwzględnionych w badaniu sieciach handlowych nieznacznie spadły. Oznacza to, że ich właściciele nie rezygnują z walki o klienta i wciąż prowadzą bardzo aktywną politykę cenową.
Z danych zebranych przez ASM Sales Force Agency wynika, że w 8 na 11 sieci objętych badaniem, ceny w czerwcu br. były niższe niż w maju. Największy spadek średniej ceny koszyka zakupowego miał miejsce w innej sieci Cash&Carry (4,37%) oraz w sklepach Biedronka (3,09%). W ujęciu rocznym
w pięciu sieciach odnotowano niewielki wzrost cen wobec 2020 roku. Były to: Intermarché (0,04%), Tesco (0,17%), Carrefour (0,70%), e-grocery (1,18%) i Kaufland (1,63%). Największy spadek cen koszyka odnotowano w innej sieci Cash&Carry w której średnia cena w czerwcu 2021 r. była niższa o 15,56 zł niż przed rokiem. To spadek o 7%.
– Z najnowszej analizy naszych ekspertów wynika, że spadły nieznacznie koszty zakupów przez Internet. W czerwcu ten spadek wyniósł 2,1 procent w porównaniu do maja. Powodem może być mniejsze zainteresowanie zamówieniami spożywczymi online, ze względu na łatwiejszy dostęp do zakupów stacjonarnych po zniesieniu pandemicznych ograniczeń. Dodatkowo, lato i korzystna pogoda, sprzyjają spotkaniom towarzyskim, obserwujemy więc rosnącą sprzedaż produktów sezonowych. Sklepy odnotowują w ostatnim czasie wzrost sprzedaży mięsa, ryb, słodyczy i napojów, w tym alkoholowych. Sieci oferowały je w specjalnych promocjach, między innymi w trakcie zakończonych właśnie mistrzostw Euro 2020 – przekonuje Patryk Górczyński, Dyrektor Zarządzający ASM Sales Force Agency.
W czerwcu br. Badanie i Raport Koszyk Zakupowy® przeprowadzone przez ASM Sales Force Agency wykazało średnią cenę koszyka na poziomie 224,93 zł. To spadek o 2,26 zł, czyli o 1% w porównaniu do maja br.
W ostatnim miesiącu roku szkolnego najtańsze zakupy można było zrobić ponownie w sieci Auchan,
w której średni koszt koszyka zakupowego ASM Sales Force Agency wyniósł 206,99 zł. To o 3,53 zł mniej niż najtańszy koszyk w maju, również należący do Auchan. Najwięcej w czerwcu
2021 r. trzeba było wydać po raz kolejny w sieci Tesco, gdzie za zakupy należało zapłacić 233,47 zł,
czyli o 12,8 % więcej niż w najtańszym Auchan. Po raz kolejny w ujęciu całkowitym najdroższym kanałem zakupów pozostaje e-grocery. Tam średnia suma koszyka zakupowego kształtowała się na poziomie 252,10 zł, co stanowi nieznaczny spadek cen w tym kanale o 5,41 zł (2,1 %) wobec maja. Może to być spowodowane znacznym poluzowaniem pandemicznych obostrzeń i obserwowanym przez ekspertów ASM Sales Force Agency powrotem klientów do sklepów stacjonarnych.
Badanie koszyka zakupowego przeprowadzone przez ASM Sales Force Agency w czerwcu 2021 r. wskazało, że w tym miesiącu najtańsze zakupy można było zrobić podobnie jak przed miesiącem
w kanale hybrydowym – 220,66 zł (czyli sieciach prowadzących zarówno sprzedaż online, jak i offline). Za zakupy w najdroższym kanale e-grocery, trzeba było zapłacić o 14% więcej niż w najtańszym kanale hybrydowym.
Czerwiec 2021 r. przyniósł nieznaczny spadek cen w kanale e-grocery w stosunku do maja br. Koszt zakupów online spadł o 2,1% względem maja. Obecnie spośród 10 analizowanych grup produktów 6 było najdroższych w tym kanale sprzedaży. W okresie letnim największy wzrost cen w e-commerce stanowią słodycze, które były droższe w online w kanale hybrydowym. Powodem takiego wzrostu cen może być wyzwanie dla sieci w dostarczaniu produktów podatnych na wysoką temperaturę. Najwięcej najtańszych grup produktowych (po 3) można było znaleźć w sieciach: Kaufland i Makro. Dwie najtańsze grupy produktów stwierdzono w sieci Auchan. Ani jednej najtańszej grupy produktów nie było w czerwcu w kanale e-grocery oraz w sieciach Biedronka, E.Leclerc, Lidl, Tesco oraz w innej sieci Cash&Carry.
W największym stopniu w skali roku staniały produkty sypkie (20,63%), używki i alkohol (8,29%) oraz kategoria mięso, wędliny i ryby (6,81%). W największym stopniu po raz kolejny zdrożały napoje,
w czerwcu wzrost ten wyniósł prawie 15% wobec 2020 r.
Analizując koszyk złożony wyłącznie z produktów najtańszych moglibyśmy zapłacić 177,10 zł (mniej
o 3,98 zł niż w maju), natomiast koszyk produktów najdroższych – 290,14 zł (mniej o 5,05 zł niż w maju). Różnica między najtańszym a najdroższym koszykiem w czerwcu 2021 r. wyniosła 113,04 zł i jest ona
o 1,03 zł mniejsza niż w maju. Jeśli spojrzymy na dane w ujęciu rocznym, to suma koszyka minimalnego w czerwcu 2021 r. była wyższa o 2,73% niż przed rokiem, natomiast koszyk maksymalny był w czerwcu br. tańszy o 13,06% niż w 2020 r. Z analizowanych danych wynika, że wartość koszyka maksymalnego jest nieustannie niższa w zestawieniu do roku 2020 natomiast wartość koszyka minimalnego ciągle rośnie, co pokazuje, że pomimo rosnącej inflacji, walka cenowa w sieciach nie maleje.
Zgodnie z przyjętą metodologią, w Badaniu i Raporcie Koszyk Zakupowy® przeanalizowano ceny przykładowego koszyka zakupowego, w którym znalazły się najpopularniejsze artykuły FMCG z podstawowych kategorii (tj. nabiał, mięso i wędliny, napoje, słodycze, alkohole, chemia domowa, kosmetyki i inne). ASM Sales Force Agency bada ceny tych samych 40 produktów w 11 sieciach handlowych zarówno w sklepach tradycyjnych jak i w kanale e-commerce.